مدیر اموزش|اموزش کسب و کار اینترنتی|اموزش بازاریابی اینترنتی

مدیر اموزش|اموزش کسب و کار اینترنتی|اموزش بازاریابی اینترنتی

مدیر اموزش|اموزش کسب و کار اینترنتی|اموزش بازاریابی اینترنتی

مدیر اموزش|اموزش کسب و کار اینترنتی|اموزش بازاریابی اینترنتی

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟

حتما بارها عبارت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به گوش تان خورده، این روش یکی از مهمترین و اساسی ترین راه های بازاریابی آنلاین هست که باید از همان روز اول که کسب و کار اینترنتی یا سایت خود را راه اندازی میکنید، از آن برای ترویج کسب و کار خود استفاده کنید.

مهم نیست موضوع سایت شما چی هست و یا در چه حوزه ای فعالیت میکنید، باید هر طور که شده از همان روز اول بازاریابی ایمیلی را روی سایت خود پیاده کنید، تا بتوانید از مزایای آن در آینده بهره مند شوید.

  

بازاریابی ایمیلی علاوه بر اینکه به ترویج خدمات و کالاها و کسب و کار شما کمک میکند، میتواند یکی از مهمترین منابع درآمد برای سایت تان هم باشد، به خصوص که با استفاده از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ میتوانید یک منبع درآمد غیر فعال برای سایت و کسب و کار آنلاین خود ایجاد کنید.

دقت داشته باشید که این مطلب مبتدی هست و به صورت جامع به ریز ترین و مهمترین نکات ایمیل مارکتینگ نمی پردازد و تنها جهت آشناییِ اولیه با بازاریابی ایمیلی ارائه شده است.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یعنی فرستادن پیام های تبلیغاتی و معرفی محصولات و خدمات با استفاده از ایمیل، به تعداد زیادی از افرادی که آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده اند.

اما دقت داشته باشید که ایمیل مارکتینگ تنها به معنی ارسال پیام های تبلیغاتی و فروش محصولات و خدمات نیست، بلکه فرستادن هرگونه ایمیلی به منظور برقراری روابط با مشتریان و ایجاد اعتماد در آنها برای برند و کسب و کاری که دارید، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی محسوب میشود.

به عنوان مثال، میتوانید خلاصه ای از مطالب جدیدی که در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده اید را برای اعضای گروه ایمیل خود ارسال کنید و یا یک سوال مشترک از همه آن ها پرسیده و این سوال را از طریق ایمیل برای آن ها ارسال کنید یا حتی کدهای تخفیف به مناسبت های مختلف برای آن ها بفرستید.

همچنین میتوانید آخرین اخبار یا تغییرات مرتبط با کسب و کار خود را از طریق ایمیل برای آن ها ارسال کنید. همه این موارد در حوزه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی قرار میگیرند.

اما متاسفانه بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با اسپم کردن inbox کاربران اشتباه میگیرند، لذا لازم است تا در مورد ایمیل مارکتینگ یک سری قوانین بسیار مهم را به خاطر داشته باشید:

قوانین استفاده از ایمیل مارکتینگ چیست؟

مهمترین وظیفه ای که ایمیل مارکتینگ دارد این است که بتوانید یک رابطه مستقیم و دوستانه با مشتریان یا مخاطبان خود برقرار کرده و بدین وسیله اعتماد آن ها را نسبت به برند و کسب و کار خود و ارزشی که ارائه میدهید جلب کنید.

پس قبل از هر چیز باید اجازه فرستادن ایمیل برای آن ها را داشته باشید. بدترین کار این است که بانک های ایمیل را خریداری کنید و شروع به فرستادن ایمیل به کاربرانی کنید که حتی روحشان هم خبردار نیست که چطور ایمیل شان را پیدا کرده اید.

به این روش نه تنها ایمیل هایی که میفرستید اسپم تلقی میشوند و اکثر مواقع به اینباکس نرفته و در داخل پوشه اسپم قرار خواهند گرفت، بلکه از طرف صاحب ایمیل هم نادیده گرفته خواهد شد.
برای همین اولین قانوین که باید رعایت کنید این است که اجازه بگیرید.

یعنی باید صاحب ایمیل با اختیار خودش آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد، اما بهترین روش این است که از بازدید کنندگان و مخاطبان سایت خود بخواهید که در ازای دریافت یک فایل رایگان، ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند.

به این روش آدرس ایمیل آن ها را در لیست اعضای ایمیل خود خواهید داشت، علاوه بر این روش میتوانید یک خبرنامه ایمیلی ایجاد کرده و از بازدید کنندگان بخواهید تا برای اطلاع از آخرین محصولات و مطالب موجود در سایت تان در خبرنامه عضو شوند که برای این کار باید آدرس ایمیل خود را در فرم مربوطه وارد کنند.

این دو روش را میتوان بهترین راه ها برای ساخت یک لیست ایمیل از اعضا و مخاطبان سایت دانست.

مزیت این کار این است که هم لیستی از ایمیل هایی دارید که افراد با اختیار خودشان آن را به شما میدهند و هم اینکه منتظر دریافت ایمیل از جانب شما هستند و از آن مهمتر این که به این روش یک لیست از ایمیل های هدفمند دارید، یعنی افرادی که به موضوع سایت یا کسب و کار شما علاقه مند هستند.

در حالیکه در بانک های ایمیل حتی اگر همه آن ایمیل ها واقعی و فعال هم باشند، معلوم نیست چه تعدادی از آن ها به خدمات یا موضوع سایت و کسب و کار شما علاقه داشته باشند.

در نتیجه احتمال فروش و درآمد زایی شما از آن بانک های ایمیل به مراتب پایین تر خواهد بود.
دقت داشته باشید که بازدید کنندگانی که به این روش ایمیل شان را در اختیار شما قرار میدهند میتوانند هر زمانی که خواستند از لیست ایمیل تان انصراف داده و خارج شوند یا به اصطلاح unsubscribe شوند تا دیگر ایمیل های شما را دریافت نکنند.

پس تا زمانی که در لیست ایمیل تان حضور دارند به اختیار خودشان است.
بعد از آنکه لیست ایمیل خود را ساختید به هیچ عنوان سعی نکنید تا ایمیل افراد را با فرستادن هرزنامه یا مطالب بی خود و بی ارزش یا تبلیغات دائمی اسپم کنید، چرا که با این کار باعث میشوید تا کم کم اعضای لیست ایمیل تان از آن انصراف داده و خارج شوند.
پس دومین قانون و مهمترین آن این است که به هیچ عنوان اعضای لیست ایمیل خود را اسپم نکنید.

از جمله مواردی که شامل اسپم میشود، فرستان تبلیغات مختلف و غیر مرتبط با موضوع سایت تان است، یا اینکه اگر بخواهید هر روزِ هفته لیست ایمیل خود را با فرستادن ایمیل های مختلف بمباران کنید باز هم اسپم تلقی میشود.

ایمیل مارکتینگ اسپم کردن نیست

بهترین روش این است که در هفته بین دو یا نهایت سه ایمیل ارسال کنید

باید تا جایی که میتوانید مطالب ارزشمند و مرتبط با موضوع سایت تان بفرستید و هر از گاهی آن ها را از آخرین تغییرات یا اخبار سایت و همچنین جدیدترین محصولاتی که عرضه کرده اید آگاه کنید.

عدم رعایت قوانین و نکات گفته شده در فوق اولین لطمه اش برای برند و کسب و کارتان خواهد بود. مهمترین هدف شما از ایمیل مارکتینگ قبل از آنکه ایجاد درآمد و فروش محصولات و خدمات باشد، باید برقراری ارتباط دوستانه و اعتماد سازی برای مخاطبانی باشد که در لیست ایمیل تان حضور دارند.

چطور ایمیل انبوه ارسال کنید؟

برای آنکه بتوانید تعداد زیادی ایمیل را برای اعضای لیست خود بفرستید میتوانید از طریق سرویس دهندگان ارسال ایمیلِ انبوه بهره ببرید.
این سرویس دهندگان نرم افزارهای تحت وبی هستند که به راحتی به شما امکان میدهند تا تعداد زیادی ایمیل را برای اعضای لیست خود ارسال کنید.

البته روش های مختلف دیگری هم وجود دارد که پیشنهاد ما به شما استفاده از این سرویس دهندگانِ تحتِ وب برای ارسال ایمیل انبوه هست.
شرکت های معروفی در دنیا وجود دارند که به شما امکان ارسال تعداد زیاد ایمیل را میدهند.

از معروف ترین این شرکت ها میتوان به Mail chimp و میلرلایت و بسیاری شرکت های دیگر اشاره کرد، البته برای استفاده از این سرویس ها باید ماهانه مقداری هزینه پرداخت کنید اما با دو سرویس mailchimp و mailerlite میتوانید تا تعداد مشخصی ایمیل به صورت رایگان ارسال کرده و از امکانات آن ها بهره ببرید.

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟

سرویس های ارسال ایمیل انبوه

این سرویس دهندگان علاوه بر امکان ارسال انبوه ایمیل، امکان این ر ا به شما میدهند که ایمیل های پاسخ خودکار یا Auto Respond که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد نیز ایجاد کنید، امکان برنامه ریزی برای ارسال ایمیل ها، بخش بندی لیست ایمیل خود و همچنین اندازه گیری تعداد کلیک ها، باز کردن ایمیل ها، تعداد افرادی که هر ماه یا هر روز عضو لیست تان میشوند، افرادی که از لیست تان خارج میشوند و بسیاری از اطلاعات و امکانات دیگر را در اختیار شما قرار میدهند.

پیشنهاد ما برای شمایی که در ایران قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید استفاده از سرویس میلرلایت است.
این سرویس علاوه بر اینکه امکانات خود را تا ۲۰۰۰ ایمیل به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده و تمام ویژگی های گفته شده در فوق را هم خواهید داشت، این امکان را نیز دارید که هزینه های این سرویس را در صورت نیاز به صورت ریالی پرداخت کنید.

همچنین سایت این سرویس دهندۀ ایمیل به صورت فارسی نیز هست که به راحتی میتوانید پاسخ سوالات خود را در سایت آن ها پیدا کنید.
خب قبل از آنکه کمپین ایمیل خود را شروع کنید باید در این سرویس دهنده عضو شوید.

به زودی مطلب جامعی به صورت ویدیویی در سایت کارنوین از نحوه عضویت در سرویس دهنده ارسال ایمیل انبوه میلرلایت گذاشته خواهد شد.

دقت داشته باشید که این سرویس دهندگان تنها به شما امکان ارسال ایمیل انبوه با تمام ویژگی های گفته شده را میدهند و به هیچ عنوان ارائه دهنده بانک ایمیلِ کاربران ایرانی یا خارجی نیستند، شما خود باید با استفاده از روش هایی که در این مقاله یاد گرفتید ایمیل های بازدید کنندگان خود را به دست آورید.

بعد از عضویت در این سرویس دهنده نوبت میرسد به شروع راه اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ، در ادامه به صورت خلاصه مراحل لازم برای اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ را شرح خواهیم داد و در مطالب آینده به صورت جامع تری با ایجاد کمپین های ایمیل مارکتینگ آشنا خواهید شد.
روش صحیح ایمیل مارکتینگ

برای اینکه ایمیل مارکتینگ رو به صورت صحیح و اصولی انجام بدید در ابتدا باید به روش های مختلف ایمیل های کاربران سایت یا وبلاگ خودتون رو جمع آوری بکنید و از اونها اجازه بگیرید، یعنی خودشون و با اختیار خودشون ایمیل رو در اختیار شما قرار میدن. میتونید یک هدیه به صورت رایگان به اونها بدید و لازمش هم این باشه که قبل از اینکه اونها هدیه رو دانلود بکنند باید ایمیل خودشون رو ثبت کنند، میتونید در سایت خودتون خبرنامه داشته باشید و وقتی در خبرنامه سایت شما عضو میشن ایمیل اونها به لیست شما اضافه بشه، اگر سایت شما امکان ثبت نام داره و وقتی عضوگیری میکنید ایمیل اونها ثبت میشه یا وقتی مشتریان سفارشات خودشون رو ثبت میکنند ایمیل رو در اختیار شما قرار میدن. اگر میخواید به اونها هدیه ای بدید حتما توضیح بدید که ایمیل شما در اختیار هیچ کسی قرار نمیگیره و محفوظ میمونه و بهتر هست به اونها بگید که چند بار در هفته میخواید برای اونها ایمیل ارسال کنید و اینکه هر وقت بخوان میتونند عضویت خودشون رو لغو کنند تا افراد خیالشون راحت باشه و ترغیب بشن ایمیل خودشون رو وارد کنند و بدونند که قراره از ایمیل اونها چه استفاده ای بشه و قراره چه چیزی برای ایمیل اونها ارسال بشه.

مهمترین نکاتی که برای ایمیل مارکتینگ صحیح باید انجام بدید:

ایمیل هایی که ارسال میکنید بی‌ربط نباشه! یعنی اگر سایتی در زمینه ورزش دارید و کاربران سایت به خاطر علاقه ای که به ورزش داشتند ایمیل خودشون رو در اختیار شما قرار دادند شما هم به هیچ وجه نباید در ایمیل خودتون درباره تکنولوژی، تبلت ها و موبایل ها صحبت کنید یا برای فروش اونهارو تبلیغ کنید! مگر اینکه ربطی به ورزش کردن داشته باشه!!!
اطلاعات مفید و ارزشمندی رو به صورت رایگان برای اونها ارسال کنید.
در ایمیل های ارسالی حتما باید گزینه لغو اشتراک موجود باشه تا کاربران و مشتریان شما هر وقتی که دوست دارند بتونند عضویت خودشون رو لغو کنند و بعد از اون ایمیلی دریافت نکنند.
برای ارسال ایمیل ها ترجیها از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ تحت وب استفاده کنید تا ایمیل های شما به صندوق اصلی اینباکس (inbox) فرستاده بشه و اسپم یا هرزنامه شناخته نشه.
بیش از حد برای اونها ایمیل ارسال نکنید و بدقولی هم نکنید یعنی اگر به اونها گفتید که قراره هفته ای یک ایمیل ارسال کنید پس دو تا و سه تا و بیشتر ارسال نکنید و اگر هم به اونها نگفتید که قراره چند ایمیل ارسال کنید سعی کنید هر هفته یک یا نهایتا دو ایمیل بفرستید.

روش غلط ایمیل مارکتینگ

شاید خیلی از شما تجربه دریافت ایمیل های ناخواسته و مزاحم در ایمیل خودتون داشته باشید، به این ایمیل ها میگن اسپم (spam) و به ارسال کننده اینجور ایمیل‌ها میگن اسپمر (spammer) و به این عمل هم میگن اسپمینگ (spamming). اسپم یعنی هرزنامه، یعنی ناخواسته! فکر میکنم متاسفانه در کشور ایران تقریبا تمامی ما تجربه دریافت چنین ایمیل هایی رو داریم! البته در چند سال اخیر کم کم اوضاع کسب و کارهای اینترنتی مقداری داره بهتره میشه و استفاده از روش های اصولی بازاریابی اینترنتی در حال گسترش هست اما باز هم چنین اشخاصی وجود دارند که ایمیل های کاربران رو از سایت ها و وبلاگ های مختلف جمع آوری میکنند و اقدام به فروش لیست ایمیل ها یا ارسال ایمیل های اسپم به اون میکنند. جدای از اینکه این کار سرقت محسوب میشه و اصلا روش پسندیده ای نیست هیچ بازدهی مثبتی هم نداره چون ایمیل های بی‌ربط و تبلیغاتی برای افرادی ارسال میشه که نه ارسال کننده اونهارو میشناسه و نه دریافت کننده ارسال کننده رو میشناسه و دریافت کننده ایمیل ها هیچ علاقه ای به دریافت اینجور ایمیل ها و اینجور تبلیغات نداره و بدون اجازه از اون براش ارسال شده و فرستنده هم نمیدونه که چه چیزی رو برای چه کسی با چه علایقی میفرسته و مهمتر از همه اینکه که از اون شخص هیچ اجازه ای گرفته نشده! و این واقعا فاجعست.

هیچ وقت نباید بدون گرفتن اجازه از صاحب ایمیل برای اون ایمیل بفرستید، مطمعن باشید که اینجور ایمیل ها در مدت کمتر از چند ثانیه سریعا حذف میشه یا اینکه به پوشه اسپم منتقل میشه (البته به احتمال بسیار زیاد خود سرویس‌های ایمیل هم اینجور ایمیل هارو bulk یا spam شناسایی میکنند) اما در هر صورت این کار هیچ فایده ای نداره و فقط هدر دادن وقت، پول و سرمایه هست و باعث بدنامی برند شما میشه و هیچ سود مالی ای برای شما نخواهد داشت، خود شما اگر ایمیلی رو به صورت ناخواسته و بدون اینکه قبلا به ارسال کننده اجازه ارسال داده باشید دریافت کنید به محض دیدن چنین ایمیل های مزخرف و بی ربطی چند فحش درست و حسابی به ارسال کننده و هر چی اینجور ارسال کننده ایمیل میدید و حذفش میکنید  حالا بعضی از این اسپمرها یکم خلاقیت به خرج میدن و لینک لغو عضویت هم میذارن! اما بعضی هارو هر کاری هم که بکنید چاره ای نمیشه و هی باز پیامهای چرت و پرت خودشون رو میفرستند!  فکر میکنم به اندازه کافی درباره روش غلط ایمیل مارکتینگ توضیح داده باشم!'
چگونه بازاریابی ایمیلی را به صورت صحیح انجام دهیم؟

دوباره بگم که کاربران سایت شما باید ایمیل خودشون رو با میل و علاقه، در اختیار شما قرار بدن و ایمیل هایی که ارسال میکنید با توجه به علایق اونها باشه تا بازدهی و بازخورد مثبتی برای شما داشته باشه و کاربران و مشتریان شما هم از شما، محصولات و خدماتتون راضی باشند. اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید افزونه قدرتمند MyMail گزینه بسیار مناسبی هست، اگر از سیستم جوملا استفاده میکنید، میتونید از افزونه AcyMailing استفاده کنید.

اما بهترین روش، استفاده از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ تحت وب هست، البته این سرویس ها هم کاملا رایگان نیستند و برای استفاده از اونها باید پول پرداخت کنید اما بعضی از این سیستم ها به شما امکانات رایگان بسیار خوبی میدن که برای شروع کار میتونید از امکانات رایگانشون استفاده کنید و بعد از اینکه کار شما گسترش پیدا کرد، پول پرداخت کنید و از امکانات بیشتری استفاده کنید. از برترین نرم افزارهای ایمیل مارکتینک تحت وب بین المللی میشه از mailchimp, mailerlite, aweber, icontact, getresponse نام برد، سایت mailerlite امکانات رایگان بسیار خوبی رو به شما ارائه میده، با عضویت رایگان در سایت میلرلایت میتونید تا ۱۰۰۰ نفر رو به لیست خبرنامه خودتون اضافه کنید و برای اونها بدون محدودیتی در تعداد ارسال، ایمیل بفرستید و بازاریابی ایمیلی انجام بدید. استفاده از امکانات رایگان سیستم میلرلایت گزینه بسیار مناسبی برای کسب و کارهای کوچک و نوپاست، میلر لایت با شعار “خبرنامه های ایمیلی به ساده ترین شکل ممکن بسازید” در ایران هم نمایندگی داره و از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکنه.

روش های دیگری هم برای ارسال ایمیل وجود داره مثلا گروه های یاهو، جی‌میل و … به وسیله سرویس های ارائه دهنده ایمیل مانند یاهو، جیمیل و … هم میشه تعداد محدودی ارسال کنید ولی این روش ها جالب نیست، محدودیت های بسیار زیادی داره و اصلا پیشنهاد نمیشه!'
چگونه باید ایمیل علاقمندان به حوزه کاری خود را جمع آوری کنیم؟

با استفاده از صفحات فرود و ارائه پیشنهاد های ویژه به کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود خیلی راحت می توانید ایمیل و اطلاعات تماس علاقمندان به حوزه کاری خود را پیدا کنید

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟ - آپارات
‫Video for ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟‬‎
▶ 20:00
https://www.aparat.com/.../ایمیل_مارکتینگ_چیست_و_چگونه_بای...

لینک این مقاله

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه باید انجام شود؟ - مدیر آموزش

modireamoozesh.ir › بازاریابی اینترنتیایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟ حتما بارها عبارت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به گوش تان خورده، این روش ...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.