تعریف تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد،در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نمودهاند: نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید (سایت صدا و سیما ۲۰۰۲). در فرایند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شرکتهای تبلیغاتی، ناشران اینترنتی۱، تبلیغدهندگان۲ (سازمانها و شرکتهای تولیدی و خدماتی) درگیرند.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و بصورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر۳ نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات میبایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند.
در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفتهای تبلیغات خود پرداختند (کای و مداف ۱۹۹۹). در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانهای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم۴ در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود. در جدول ۱ به برخی از اتفاقات مهم صنعت تبلیغات اینترنتی اشاره شدهاست.
انواع روش های تبلیغات اینترنتی
■ تبلیغات ایمیلی:در این مورد قبلا مفصل توضیح داده شده
■ تبلیغات بنری
■ تبلیغات متنی
■ تبلیغات کاتالوگی یا Catalog ads
■ تبلیغات از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو یا SEO
■ تبلیغات در موتور های جستجو ( مانند گوگل )
■ تبلیغات در سایت های آگهی و نیازمندی های آنلاین
■ همکاری در فروش یا Affiliate marketting
■ تبلیغات در شبکه های اجتماعی
■ تبلیغات ویدیویی
■ ابزار ها و نرم افزار های کاربردی رایگان Adware برای تبلیغات اینترنتی
■ انتشار گزارش در بلاگ ها یا PPP
■ تبلیغات موبایلی
■ تبلیغات پاپ آپ Popup